Polski myśliwiec PZL.55
Polski myśliwiec PZL.55

Polski myśliwiec PZL.55, który pozostał w fazie projektu w momencie wybuchu II wojny światowe
Projekt rozpoczął się latem 1939 prowadzony przez Jerzego Dąbrowskiego, twórcę PZL.37 Łoś.
Samolot miał być napędzany silnikiem o mocy 1400-1600 koni mechanicznych, co pozwalałoby mu rozwinąć prędkość 660 km/h. Jego uzbrojenie stanowiło 6-8 karabinów maszynowych oraz działko 20 mm umiejscowione w piaście śmigła.Stanowisko pilota miało być opancerzone, wyposażone w radiostację, instalację tlenową, ogrzewanie. Owiewka kabiny wykonana ze szkła pancernego.Przy założeniu, że byłby to dopracowany samolot, mielibyśmy polskiego odpowiednika brytyjskiego Spitfire, amerykańskiego Mustanga bądź niemieckiego Messerschmitta Bf-109.

Polski myśliwiec PZL.55

Przedwojenne szkice.
PZL.55

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła o konstrukcji półskorupowej z dźwigarami połączonymi w keson.
Kadłub półskorupowy. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Uzbrojenie– 1 działko kal. 20 mm w kadłubie i 6-8 karabinów maszynowych PWU FK wz. 36 kal. 7,92 mm (2 w kadłubie i 6 w skrzydłach lub docelowo wszystkie w skrzydłach). Udźwig bomb- 500 kg.

Silnik– Hispano-Suiza 12Z o mocy 1030-1178 kW (1400-1600 KM).

Dane techniczne PZL-55 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,25 (wg innych źródeł- 11,0) m, długość- 9,64 (wg innych źródeł- 8,5 lub 9,25) m, wysokość- 3,86 m, powierzchnia nośna- 22,5 (wg [4]- ok. 19, wg innych źródeł- 22,0) m2.
Masa własna- (wg [3]- 1800, wg innych źródeł- 2000) kg, masa całkowita- 3250 (wg [3]- ok. 2500) kg.
Prędkość max- 660 (wg [3]- 640-660, wg innych źródeł- 700) km/h, zasięg 800 km.

Model samolotu myśliwskiego PZL-55

Model samolotu myśliwskiego PZL-55. (Źródło: Marcin Matejko- ”IPMS Świdnica”).

 

 

DODAJ KOMENTARZ

Your email address will not be published. Required fields are marked *